Bart Bockhoudt

1970

Jamaicastraat 29, 1339 KM Almere
06 – 52 68 78 52 | berend@bockhoudt.eu

Samenvatting

Mijn kracht ligt in het direct leidinggeven en aansturen van (Agile/LEAN) software development teams. Ik ben iemand die verantwoord risico’s durft te nemen binnen de gehele keten van IT-delivery, altijd de kosten in het vizier houdt, snel en doortastend problemen doorziet en mensen op een open en persoonlijke wijze benader. Ik stuur op resultaat zonder daarbij de mensen en de werkcultuur over het hoofd te zien. Vanwege mijn open houding en overall inhoudelijke kennis van ICT ben ik vaak het aanspreekpunt voor medewerkers en de business. Hierbij ben ik altijd op zoek naar structurele verbeteringen waardoor IT en/in de business verder kunnen ontwikkelen.
In mijn managementdrives profiel komt naar voren dat ik op de eerste plaats graag samen met mensen werk, ondernemend ben en besluitvaardig voor resultaat ga. Het team staat voorop, dat maakt dat ik Agile werken een warm hart toe draag, ik geef graag Verantwoordelijkheid, Vertrouwen en Vrijheid om resultaat te laten ontstaan.

Werkervaring

01-2021 / heden

Eigen onderneming opzetten in verkeersdiensten. Almere

  • Organisatie: Opzetten van nieuw bedrijf met innovatieve technieken in de verkeersdiensten sector. Opzetten van twee productlijnen, inhuur/verhuur capaciteit en opleidingen. Huidig personeelsbestand 6 FTE.
  • Verantwoordelijkheden: Eindverantwoordelijk.
  • Werkzaamheden: Gehele bedrijfsvoering. Waaronder doch niet volledig: opzetten productlijnen, marketing, aannemen en aansturen personeel, opzetten en uitvoeren administratie, automatiseringssystemen

09-2019 / 12-2020

International Senior Software development manager, UL Leiden

  • Organisatie: UL is wereldwijd marktleider op het gebied van testen van consumentenproducten. In Nederland (Leiden) is het hoofdkantoor gevestigd voor het testen van betaalproducten. Hier produceert UL test tools en simulatoren voor de betaal industrie zoals; fabrikanten van pinautomaten, banken, leveranciers van betaal platformen, producenten van kassa systemen etc.
  • Verantwoordelijkheden: Productie, levering en onderhoud van digitale standaard-producten (software) aan internationale klanten, met name in America. Leveren van maatwerk voor internationale klanten in de betaal industrie, denk hierbij aan banken, payment schemes (Visa/mastercard), betaal platformen.
  • Werkzaamheden: Leidinggeven aan een multidisciplinair agile team van software developers, testers en teamleiders in Nederland en India. Recruitment van nieuwe personeel en behouden van personeel, ontwikkelen van een gezonde cultuur. Managen outsourcing contracten met on-site en offshore teams. Team grote: 70+
  • Resultaten: Cultuuromslag bewerkstelligt (can do mentality), moraal verbetert en een sterk managementteam neergezet dat effectief resultaten op tijd levert. Vanwege de Corona-crisis fors ingegrepen in de kosten.

03-2019 / 08-2019

interim: International Senior Software development manager, UL Leiden

  • Organisatie: UL is wereldwijd marktleider op het gebied van testen van consumentenproducten. In Nederland (Leiden) is het hoofdkantoor gevestigd voor het testen van betaalproducten. Hier produceert UL test tools en simulatoren voor de betaal industrie zoals; fabrikanten van pinautomaten, banken, leveranciers van betaal platformen, producenten van kassa systemen etc.
  • Opdracht: Veranderen van het inhuurbeleid waarbij de productie, levering en onderhoud van digitale standaardproducten (software) aan internationale klanten – met name in America – geen gevaar mocht lopen.
  • Werkzaamheden: Leidinggeven aan een multidisciplinair agile team van software developers, testers en teamleiders in Nederland en India. Recruitment van nieuwe personeel en behouden van personeel, ontwikkelen van een gezonde cultuur. Managen outsourcing contract van enkele teams. Team grote: 70+
  • Resultaten: Inhuurbeleid opgesteld, 34 inhuurkrachten vervangen door intern personeel d.m.v. een recruitment programma. Geen vertraging opgelopen in levering van producten en diensten.

04-2017 / 10-2018

interim: Manager ICT Operations & ICT Services, CBR - Rijswijk

  • Organisatie: Het CBR bestaat uit 4 divisies en een ICT-afdeling. De afdeling ICT is in totaal 130 man groot. De afdeling ICT Operations en ICT Services vertegenwoordigen ongeveer de helft van ICT-organisatie.
  • Opdracht: In opdracht van de CIO-leiding geven aan de afdeling ICT Operations & ICT Services en hiermee verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie en monitoring van de IT-systemen van het gehele CBR. Tevens aansturen van- en deelnemen in diverse ICT-projecten zoals het grootschalige vervangen van tablets en implementeren van cruciale platformen waarop het CBR-functionaliteit kan realiseren, waaronder een monitoringsysteem gebaseerd op Elasticsearch en Grafana.
  • Werkzaamheden: Direct leidinggeven aan Teamleiders, projectleiders, PO’s, en direct reports. Span of control: 10/35
  • Resultaten: De ICT-organisatie werkt Agile/Scrum. Mijn rol en taak was het om deze Agile werkwijze te faciliteren. Faciliterend leidinggeven is daarbij een belangrijk aspect. Tijdens mijn aanstelling heb ik teams anders samengesteld, sturing en richting gegeven. Daarbij diverse projecten als opdrachtgever aangestuurd, waaronder de realisatie van een monitoring platform.

04-2013 / 03-2017

Opdracht: Senior technisch projectleider ICT, Gemeente Amsterdam

  • Organisatie: Projectteam zes deelprojectleiders. Aan het project werkten ongeveer veertig ICT-specialisten mee – in vele verschillende stadsdelen en diensten. Het project stond qua prioriteit in de top drie ICT-projecten van de stad Amsterdam.
  • Verantwoordelijkheden: Technisch ICT-project leiden binnen het verbeterprogramma ‘1 Stad 1 Dienstverlening’. Budget: 3,5 miljoen.
  • Werkzaamheden: Opstellen van het plan van aanpak. Coördineren van het project op targets en deliverables. Dagelijks leidinggeven aan de zes (deel)projectleiders en projectleden. Afspraken maken en vastleggen met de stadsdelen en diensten. Betrekken van gebruikers. Afstemmen met leveranciers. Rapporteren aan management en opdrachtgever
  • Resultaten: Nieuwe ICT-inrichting van alle 7 stadsdelen op tijd en volgens afspraak opgeleverd. Herinrichten van de applicaties – inclusief koppelingen – voor ‘1 Stad 1 Dienstverlening’, aankoop via aanbesteding van 3 vervangende (cloud) en 1 nieuwe applicaties. Alles binnen budget opgeleverd.